Is het u ook opgevallen dat het helemaal geen taboe meer is
om te praten over de zachte kanten van het werk? Vele artikelen op Linkedin en
de andere social media staan bol over de verhalen over “Happiness”.
Ik ga al heel wat jaren mee in het managersvak. Begin jaren
80 was het absoluut not-done om over onderwerpen zoals werkgeluk en dergelijke
zaken te praten. Hard werken en niet zeuren was het devies. Managers waren
horken en hadden het empatisch vermogen van een lantaarnpaal. Dat was niet
belangrijk. Cijfers, daar ging het om. Geen aandacht voor de zachte kant, dat
was voor mietjes. Ik heb echt mee gemaakt dat in de organisatie waar ik werkte gewoon
niet naar de mens gekeken werd. Daar werden mensen benoemd op cruciale posities
zonder enige vaardigheden op het menselijke vlak. Dat het contra-productief
werkte daar was geen aandacht voor.
Hoe anders is het nu. Gelukkig heeft men het besef gekregen
dat je veel meer rendement uit het Human Capital kunt halen als je de
medewerker fatsoenlijk behandelt en aandacht hebt voor de mens achter de
medewerker. Dat heeft ook te maken met een verschuiving die ontstaat doordat de
jeugdige medewerker heel anders naar werk kijkt. Mijn generatie was/is van de emolumenten:
wij wilden onze prestatie af kunnen lezen in weer een grotere lease-auto, een
salarisverhoging en een promotie. Nu staat “happiness” heel hoog op de
prioriteitenlijst en komt een medewerker pas in actie als hij/zij ziet dat er
ruimte is voor dit soort zaken. Even generaliseren: men wil wel werken maar
alleen in een prettige omgeving. Ik ben er blij mee dat de jeugd ons hier het
voorbeeld geeft
Als je er voor open staat dan kun je heel veel lezen over
“ondernemend geluk” want daar praten we feitelijk over. De tijd die je krijgt
hier op deze aardbol hoeft heus niet alleen maar leuk te zijn maar het is wel
geweldig dat we bewust zijn van die factoren die ons een gelukkiger mens maken.
Een medewerker die goed in zijn/haar vel zit is tot veel meer in staat dan
iemand die ongelukkig is op de werkvloer. Aandacht voor het individu loont. Een
professionele organisatie past ook haar Performance Cyclus aan op deze
behoefte. Het beoordelen 1.0 maakt plaats voor Het Nieuwe Beoordelen. De
medewerker voert zelf de regie over haar eigen functioneren en speelt een
actieve rol in het proces. Gedurende het jaar maakt de medewerker aantekeningen
in het eigen file en de cyclus wordt afgesloten met een zelfbeoordeling. De
manager is daarna aan zet en de beide beoordelingen worden met elkaar
vergeleken. Omdat er gedurende het jaar aantekeningen zijn gemaakt en die terug
te lezen zijn in het persoonlijke file van de medewerker is de conclusie dan
ook veel beter gedocumenteerd en is het niet uitsluitend gebaseerd op de
bevindingen van de laatste weken.
Managers moeten dus oog hebben voor de individuele behoefte
van de medewerker. Dat vraagt hele andere vaardigheden en ik durf me dan ook
hard op af te vragen of organisaties wel open staan voor de vervanging van de
“Old School” manager die geen oog heeft voor het Human Capital op deze manier.
Hoi Dries,
BeantwoordenVerwijderenzeer goed stuk! Andere tijden vragen andere methodes. Leuk om te lezen dat je nog vollop actief bent.
Gr,
Marc van Schijndel