10 belangrijke punten
om op te letten als je op zoek bent naar een digitaal beoordelingssysteem
Veel ondernemingen en instellingen zijn toe aan het
digitaliseren van het beoordelingssysteem en overwegen de stap te wagen naar
een online performance managementtool. Op zoek gaan naar een systeem om
medewerkers te kunnen beoordelen is een tijdsintensieve gebeurtenis. Er zijn
inmiddels veel aanbieders maar hoe kan ik het “koren van het kaf” scheiden? Uiteraard
wil je simpele, flexibele en zeker krachtige software. Maar waar moet ik nou op
letten? Dit artikel zet de belangrijkste eisen op een rijtje.
1.
Volledig op maat te maken.
Hoe je nu ook beoordeelt, jouw wensen zijn
het uitgangspunt. Software moet zich aan jou aanpassen en niet andersom. Zorg
er voor dat je jouw specifieke wensen toegepast kunnen worden. Vaak is een
beoordelingssysteem een reflectie van de cultuur van een organisatie en die “tone
of voice” moet je terug kunnen vinden in het nieuwe systeem. Veelal is een
zelfbeoordeling de basis.
2.
Doelstellingen op individuele basis mogelijk.
De stap wagen naar een digitaal beoordelingssysteem is vaak ook de stap wagen naar een digitaal
performance managementsysteem. Goede software helpt je met het stellen van doelen en
verwachtingen waarbij de verantwoordelijkheid bij de individuele medewerker blijft liggen. De
software interface moet het mogelijk maken dat je de doelstellingen kunt opvolgen, zien wat de
status is. Prettig is het als je middels emailreminders wordt ondersteund. Sommige systemen maken
het mogelijk om company-brede doelstellingen in te voeren en die te volgen zodat de
ondernemingsstrategie qua implementatie te volgen is.
De stap wagen naar een digitaal beoordelingssysteem is vaak ook de stap wagen naar een digitaal
performance managementsysteem. Goede software helpt je met het stellen van doelen en
verwachtingen waarbij de verantwoordelijkheid bij de individuele medewerker blijft liggen. De
software interface moet het mogelijk maken dat je de doelstellingen kunt opvolgen, zien wat de
status is. Prettig is het als je middels emailreminders wordt ondersteund. Sommige systemen maken
het mogelijk om company-brede doelstellingen in te voeren en die te volgen zodat de
ondernemingsstrategie qua implementatie te volgen is.
3.
De mogelijkheid om constant notities te maken.
De grote kracht van een digitaal
beoordelingssysteem is dat het proces veranderd in een constant proces. Dus
niet meer alleen aan het eind van het jaar maar het hele jaar door. Je ziet
ontwikkelingen in softwareprogramma’s die lijken op een social media website
zoals Facebook. Beoordelen min of meer “social” waar feedback door collega’s
ontvangen wordt. Als je een systeem gaat aanschaffen verzeker je dan van het
feit dat het op een eenvoudige manier mogelijk is om op een laagdrempelige
manier feedback te geven.
4.
Krachtig, flexibel en gebruiksvriendelijk.
Zeker als Administrator van het systeem wil
je software dat in staat is met je mee te groeien en ook in de nabije toekomst nog
bij de organisatie past. Verzeker je van het feit dat het performance
management systeem eigenschappen heeft die het mogelijk maken aan jouw eisen te
voldoen, ook in de toekomst. Het moet eenvoudig zijn om zaken aan te passen,
bijvoorbeeld in “bulk” zodat het weinig tijd kost.
5.
De mogelijkheid om feedback van anderen te krijgen
Niet iedereen gebruikt een 360 graden
feedback methode. Het kan een geweldige bron van informatie zijn van “peers” en
andere managers. Kan het systeem dit aan? Kan de feedback ook anoniem gegeven
worden? Is er een limiet aan het aantal respondenten? Kun je zelf bepalen op
welke vragen je antwoord wil hebben? Bestaat de mogelijkheid om ook feedback
van mensen buiten de organisatie te krijgen, van klanten bijvoorbeeld?
6.
Neem geen genoegen met een lelijke interface!
Accepteer geen lelijke, verwarrende interface…. Verzeker je van het feit dat de software intuïtief te
bedienen is. Vraag om een proef acccount om zelf te ervaren hoe het werkt. Ontdek de “look and
feel” van de software. Uw medewerkers en managers zullen u er dankbaar voor zijn.
Accepteer geen lelijke, verwarrende interface…. Verzeker je van het feit dat de software intuïtief te
bedienen is. Vraag om een proef acccount om zelf te ervaren hoe het werkt. Ontdek de “look and
feel” van de software. Uw medewerkers en managers zullen u er dankbaar voor zijn.
7.
Training en implementatie volledig op maat
Omdat u software zoekt die geheel op maat
te maken is en die in lijn is met jouw bedrijfscultuur heb je vast en zeker
advies nodig. Zorg dat u een aanbieder kiest die een grote expertise heeft op
het gebied van performance management en de implementatie van dit soort
software. Dus zoek een aanbieder die met u mee denkt en begrijpt wat u nodig
heeft. Zorg er voor dat de aanbieder de trainingen ook voor u opneemt zodat u
nieuwe medewerkers die later in dienst treden ook kunt trainen.
8.
Klantenservice en documentatie
Wellicht heeft u hulp nodig! Verzeker u van het feit dat de aanbieder u kan helpen d.m.v. persoonlijk
contact of de mogelijkheid bestaat om per mail vragen te stellen. Zorg er voor dat service all
inclusive is want niemand wordt gelukkig van verborgen kosten. Zorg dat er support artikelen
(video’s of tutorials) beschikbaar zijn waar u op terug kunt vallen. Goede aanbieders zorgen voor
constante educatie d.m.v webinars, white papers e.d.
Wellicht heeft u hulp nodig! Verzeker u van het feit dat de aanbieder u kan helpen d.m.v. persoonlijk
contact of de mogelijkheid bestaat om per mail vragen te stellen. Zorg er voor dat service all
inclusive is want niemand wordt gelukkig van verborgen kosten. Zorg dat er support artikelen
(video’s of tutorials) beschikbaar zijn waar u op terug kunt vallen. Goede aanbieders zorgen voor
constante educatie d.m.v webinars, white papers e.d.
9.
Veiligheid
De laatste tijd is er veel te doen omtrent de veiligheid van de data. Zorg er voor dat de data die in de
cloud is opgeslagen wordt gehost door een aanbieder die “state-of-the-art werkt en de hoogst
mogelijke services en veiligheid nastreeft. Denk hierbij aan encrypted data en data die op meerdere
servers staat. Vraag om certificaten om de hoogste standaard te bewijzen.
De laatste tijd is er veel te doen omtrent de veiligheid van de data. Zorg er voor dat de data die in de
cloud is opgeslagen wordt gehost door een aanbieder die “state-of-the-art werkt en de hoogst
mogelijke services en veiligheid nastreeft. Denk hierbij aan encrypted data en data die op meerdere
servers staat. Vraag om certificaten om de hoogste standaard te bewijzen.
10. Rapportages
Online beoordelen heeft grote voordelen! Uw
heeft alle gegevens bij elkaar waarmee u deze data kunt gebruiken om te analyseren.
Zorg er voor dat u makkelijk bij uw data kunt. Goede software moet het mogelijk
maken om belangrijke trends uit de gegevens te halen. Deze data moet u kunnen
delen en makkelijk kunnen verwerken en er grafisch ook nog eens goed uit zien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten