donderdag 31 oktober 2013

Beoordelen is per definitie willekeurig, subjectief en oneerlijk!



Als uw werknemers zo denken over het beoordelingsproces van uw onderneming dan is het hoog tijd daar verandering in aan te brengen! Zeker als u gebruik maakt van een verouderd beoordelingssysteem. Het is niet realistisch te veronderstellen dat je dit soort negatieve associaties volledig kunt laten verdwijnen, maar het implementeren van beoordelingssoftware zal zeker een verbetering zijn van de manier waarop uw onderneming om gaat met de beoordelingen.

Beoordelingsprocessen op papier kosten u heel veel tijd. Veel medewerkers vullen ze in omdat het moet maar weinigen hebben het idee dat het bijdraagt aan de ontwikkeling van hun carrière. Als u dit proces vertaalt naar een digitale oplossing door beoordelingssoftware te implementeren dan ligt de weg naar succes voor de medewerkers en daarmee voor de onderneming zichtbaar open. Laat duidelijk zijn dat het aanschaffen van een softwareprogramma u als onderneming alleen verder helpt als u er daadwerkelijk wat mee gaat doen. Door een zorgvuldige inrichting van de software kunt u grote stappen voorwaarts maken. Er zijn tegenwoordig programma’s die geheel op maat te maken zijn voor uw onderneming, die recht doen aan de manier waarop u wenst dat er met medewerkers om gegaan wordt. Het inrichten kost wel even wat tijd maar dan heb je ook wat!  

Ga met elkaar in gesprek en blijf in gesprek. Soms is het mogelijk door met een paar kleine afspraken al heel veel te verbeteren. De sterkste motivator is “groei”, door ambitieuze doelstellingen neer te leggen die individueel op maat gesneden zijn is dat te realiseren. Spreek heel duidelijk af wat de wederzijdse verwachtingen zijn en leg deze vast, eenduidig en meetbaar. Door een goed beoordelingssysteem te implementeren binnen de organisatie kun je veel realiseren

Een goed beoordelingsprogramma heeft de volgende functies:
1.     Het reflecteert het beoordelingsproces van de onderneming
2.     Het zorgt voor duidelijk communicatie
3.     Je kunt SMART doelen stellen en opvolgen
4.     Het zorgt voor een individueel ontwikkelingsplan



1: Het beoordelingsproces:

U heeft alle informatie bij de hand voor het beoordelen van een medewerker omdat het mogelijk is gedurende het lopende jaar aantekeningen toe te voegen aan het persoonlijke file. Dit kan door de medewerker zelf gedaan worden of door de leidinggevende. Veelal put men haar bevindingen uit het recente geheugen en zijn zaken van het begin van het jaar al weer vergeten. Wat was het resultaat? Wat heeft de medewerker weten te bereiken? Wat gebeurde er in deze periode? Hoe wenst u de resultaten te meten? Welke beoordelingsschaal wilt u gebruiken? De meeste softwareprogramma’s laten u kiezen. Heeft u een jaarlijkse, maandelijkse of een andere cyclus? Goede software kan het aan.  



2: De communicatie:

Het toepassen van de gewenste beoordelings-workflow is erg belangrijk voor een succesvolle implementatie. De software kan de communicatie vergemakkelijken door automatische reminders en aantekeningen. Het vervangt al het vroegere papierwerk zodat je nooit meer documenten kwijt raakt. Alle relevante documenten kunt u aan een persoonlijk file koppelen door ze simpelweg te “attachen”. U heeft alles direct bij de hand. Goede software houdt het hele proces op gang door email reminders te sturen. De afdeling HR kan zeer gemakkelijk de status van alle beoordelingen bekijken.

3: Doelen stellen en opvolgen:

Beoordelingssoftware zorgt er voor dat medewerkers een visueel inzicht krijgen in hun doelstellingen en de behaalde resultaten. De doelstellingen van de onderneming en de individuele doelstellingen zijn goed te combineren en dragen bij aan de groei van de onderneming en de persoon. Het helpt ook om te focussen op de belangrijkste doelstellingen van de onderneming door er bepaalde weegfactoren aan toe te voegen.
Zorg er voor dat doelen SMART worden geformuleerd. De software zorgt voor de juiste visualisatie, het hele jaar door.

4: Ontwikkelplan:

Het betrekken bij hun professionele ontwikkeling van de individuele medewerker werkt motiverend en helpt ze om beter te worden. Het traditionele papieren systeem heeft een erg korte halfwaardetijd. Je maakt een prima plan maar in de drukte van de dag vergeet je de afspraken en de motiverende waarde raakt verloren…. In een goed softwaresysteem kun je de voortgang interactief volgen waarmee de betrokkenheid van de medewerker en de leidinggevende gewaarborgd is.

Aan het eind van het jaar, als het bij de meeste ondernemingen weer tijd is voor de jaarlijkse salaris herziening beschikt u over goed gedocumenteerde personeelsfiles. De verdeling van het beschikbare quotum is nu veel objectiever te maken.

Zeker als u beschikt over een groot aantal personeelsleden is het mogelijk om gedetailleerde rapportages uit het systeem te halen. Dit verschaft u nuttige informatie.

Conclusie:

Een goed softwareprogramma kan uw onderneming heel veel opleveren op het gebied van ontwikkeling en beoordeling van uw medewerkers. Een bijkomend voordeel is dat goede software zorgt voor een goede documentatie van iemands prestaties. Bij disfunctioneren draagt dit bij aan de vorming van een goed dossier.      


Geen opmerkingen:

Een reactie posten