Als uw werknemers zo denken over het beoordelingsproces van
uw onderneming dan is het hoog tijd daar verandering in aan te brengen! Zeker
als u gebruik maakt van een verouderd beoordelingssysteem. Het is niet
realistisch te veronderstellen dat je dit soort negatieve associaties volledig
kunt laten verdwijnen, maar het implementeren van beoordelingssoftware zal
zeker een verbetering zijn van de manier waarop uw onderneming om gaat met de
beoordelingen.
Beoordelingsprocessen op papier kosten u heel veel tijd.
Veel medewerkers vullen ze in omdat het moet maar weinigen hebben het idee dat
het bijdraagt aan de ontwikkeling van hun carrière. Als u dit proces vertaalt
naar een digitale oplossing door beoordelingssoftware te implementeren dan ligt
de weg naar succes voor de medewerkers en daarmee voor de onderneming zichtbaar
open. Laat duidelijk zijn dat het aanschaffen van een softwareprogramma u als
onderneming alleen verder helpt als u er daadwerkelijk wat mee gaat doen. Door
een zorgvuldige inrichting van de software kunt u grote stappen voorwaarts
maken. Er zijn tegenwoordig programma’s die geheel op maat te maken zijn voor
uw onderneming, die recht doen aan de manier waarop u wenst dat er met
medewerkers om gegaan wordt. Het inrichten kost wel even wat tijd maar dan heb
je ook wat!
Ga met elkaar in gesprek en blijf in gesprek. Soms is het
mogelijk door met een paar kleine afspraken al heel veel te verbeteren. De
sterkste motivator is “groei”, door ambitieuze doelstellingen neer te leggen
die individueel op maat gesneden zijn is dat te realiseren. Spreek heel
duidelijk af wat de wederzijdse verwachtingen zijn en leg deze vast, eenduidig
en meetbaar. Door een goed beoordelingssysteem te implementeren binnen de
organisatie kun je veel realiseren
Een goed beoordelingsprogramma heeft de volgende functies:
1.
Het reflecteert het beoordelingsproces van de
onderneming
2.
Het zorgt voor duidelijk communicatie
3.
Je kunt SMART doelen stellen en opvolgen
4.
Het zorgt voor een individueel ontwikkelingsplan
1: Het beoordelingsproces:
U heeft alle informatie bij de
hand voor het beoordelen van een medewerker omdat het mogelijk is gedurende het
lopende jaar aantekeningen toe te voegen aan het persoonlijke file. Dit kan
door de medewerker zelf gedaan worden of door de leidinggevende. Veelal put men
haar bevindingen uit het recente geheugen en zijn zaken van het begin van het
jaar al weer vergeten. Wat was het resultaat? Wat heeft de medewerker weten te
bereiken? Wat gebeurde er in deze periode? Hoe wenst u de resultaten te meten?
Welke beoordelingsschaal wilt u gebruiken? De meeste softwareprogramma’s laten
u kiezen. Heeft u een jaarlijkse, maandelijkse of een andere cyclus? Goede
software kan het aan.
2: De communicatie:
Het toepassen van de gewenste
beoordelings-workflow is erg belangrijk voor een succesvolle implementatie. De
software kan de communicatie vergemakkelijken door automatische reminders en aantekeningen.
Het vervangt al het vroegere papierwerk zodat je nooit meer documenten kwijt
raakt. Alle relevante documenten kunt u aan een persoonlijk file koppelen door
ze simpelweg te “attachen”. U heeft alles direct bij de hand. Goede software
houdt het hele proces op gang door email reminders te sturen. De afdeling HR
kan zeer gemakkelijk de status van alle beoordelingen bekijken.
3: Doelen stellen en opvolgen:
Beoordelingssoftware zorgt er voor
dat medewerkers een visueel inzicht krijgen in hun doelstellingen en de
behaalde resultaten. De doelstellingen van de onderneming en de individuele
doelstellingen zijn goed te combineren en dragen bij aan de groei van de
onderneming en de persoon. Het helpt ook om te focussen op de belangrijkste
doelstellingen van de onderneming door er bepaalde weegfactoren aan toe te
voegen.
Zorg er voor dat doelen SMART
worden geformuleerd. De software zorgt voor de juiste visualisatie, het hele
jaar door.
4: Ontwikkelplan:
Het betrekken bij hun
professionele ontwikkeling van de individuele medewerker werkt motiverend en
helpt ze om beter te worden. Het traditionele papieren systeem heeft een erg
korte halfwaardetijd. Je maakt een prima plan maar in de drukte van de dag
vergeet je de afspraken en de motiverende waarde raakt verloren…. In een goed
softwaresysteem kun je de voortgang interactief volgen waarmee de betrokkenheid
van de medewerker en de leidinggevende gewaarborgd is.
Aan het eind van het jaar, als het bij de meeste
ondernemingen weer tijd is voor de jaarlijkse salaris herziening beschikt u
over goed gedocumenteerde personeelsfiles. De verdeling van het beschikbare
quotum is nu veel objectiever te maken.
Zeker als u beschikt over een
groot aantal personeelsleden is het mogelijk om gedetailleerde rapportages uit
het systeem te halen. Dit verschaft u nuttige informatie.
Conclusie:
Een goed softwareprogramma kan uw
onderneming heel veel opleveren op het gebied van ontwikkeling en beoordeling
van uw medewerkers. Een bijkomend voordeel is dat goede software zorgt voor een
goede documentatie van iemands prestaties. Bij disfunctioneren draagt dit bij
aan de vorming van een goed dossier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten