Een jaarlijks terugkerend ritueel in organisaties is het
functioneringsgesprek. Maar is een dergelijk gesprek wel nodig? Waarom moeten
we als medewerker en manager wachten op dat ene moment? Als de medewerker en
manager elkaar spreken over het werk dan kan toch vaker het functioneren aan de
orde komen? Laten we het aparte functioneringsgesprek afschaffen en met elkaar
weer meer in gesprek gaan over hoe het dagelijks beter kan op het werk. Dat is
veel effectiever, levert tijd op en vermijdt een hoop stress.
Deze opvatting las ik op een blog van Harry Huizing, een
Interim-Manager. Als ik dit lees dan denk ik die man heeft gelijk….
Hoe gaat uw organisatie om met de medewerkers? Is het bij u ook
een lastig fenomeen, dat beoordelen? In tijden dat “de bomen tot in de hemel”
groeien kun je het als organisatie wellicht permitteren om het functioneren van
de medewerkers minder nauwgezet te monitoren. Maar in tijden waar marges zo heftig onder druk staan is het van groot belang om goed in gesprek te blijven. Blijft het beoordelingsgesprek
beperkt tot een jaarlijks ritueel dat meestal plaats vindt aan het eind van het
jaar? Wat is eigenlijk het verschil tussen een beoordelingsgesprek en een
functioneringsgesprek? Houdt u wel een “contractgesprek” aan het begin van het
jaar? Kortom, als organisatie is het tijd om het gehele proces goed neer te
zetten waarmee feitelijk gewerkt word aan de infrastructuur van de onderneming.
Als consultant kom ik bij veel bedrijven over de vloer en het
valt mij op dat de verschillen zeer groot zijn. Er zijn ondernemingen die de
zaakjes heel goed op orde hebben; ze hebben een uitgekiende cyclus van
functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken, leggen heel goed de
doelstellingen vast. Men vraagt commitment van de individuele medewerker over
de te behalen jaarresultaten en onderbouwen dit met een passend Persoonlijk
Opleidings Programma( POP). Veelal wordt er gebruik gemaakt van uitstekende
formulieren die op vaste tijden moeten worden ingevuld. Het enige wat ik dan
kan bijdragen is het digitaliseren van het totale proces door de implementatie
van Trakstar, de Employee Performance Software. Dit vervolmaakt het proces
waarmee sneller, makkelijker en overzichtelijke gewerkt kan worden.
Aan de andere kant kom ik bedrijven tegen die NIETS hebben. Als
je daar werkt krijg je te horen: nou; dit moet je doen en vooral veel succes er
mee. Dit zijn vaak zeer resultaatgerichte ondernemingen waarbij ieder uur dat
moet worden besteed aan de medewerkers wordt gezien als een verloren uur. Er is
geen dossier, er ligt niets vast m.b.t. de gewenste output en doet iedereen
maar wat. Het is dan ook niet vreemd dat medewerkers in zulke organisaties op
drift raken en niet weten wat ze nou exact moeten “leveren”. Het verloop bij
dit soort organisaties is over het algemeen veel groter.
Mijn advies: neem nou
eens de tijd om zaken te professionaliseren. Medewerkers voelen zich veel beter
thuis in organisaties die dit soort processen goed regelen. Het commitment
neemt dramatisch toe als je mensen betrekt bij dit soort fundamentele zaken.
Als je weet waarop je afgerekend gaat worden en die criteria zijn Specifiek,
Meetbaar, Actiegericht, Realistisch en Tijdsgebonden (SMART) geformuleerd dan kunnen
mensen groeien, tot bloei komen en veel meer plezier hebben in het werk dat ze
hebben.
Het begint allemaal met het formuleren van een missie en een
visie. Hierin worden de strategie en de kernwaarden verwoord. Vanuit die
kernwaarden, die een reflectie zijn van de manier waarop een onderneming zaken
wenst te doen stel je de competenties vast die noodzakelijk zijn de
doelstellingen te behalen. Vertaal vervolgens de strategie naar businessplannen,
eventueel per afdeling of business unit. Die plannen vormen de uitgangspunten
voor de individuele afspraken die je met de medewerker maakt. Hiermee kom je
tot een proces om te meten of iemand de afgesproken bijdrage
levert. Voorwaarde is wel dat afspraken eenduidig worden vastgelegd. Voer dus met elke medewerker elk jaar een “contractgesprek”
waarin de afspraken over de te behalen resultaten worden gemaakt. Vervolgens
plan je gedurende het jaar minimaal twee voortgangsgesprekken om te zien waar
iemand staat t.o.v. de doelstelling, waar hij/zij tegen aanloopt en bespreek
ontwikkelpunten. Dit gesprek heeft het karakter van een functioneringsgesprek
waar nadrukkelijk plaats is voor dialoog. Zo blijf je in gesprek met elkaar en
kan het niet zo zijn dat het afsluitende beoordelingsgesprek veel verrassingen
kent. Het beoordelingsgesprek heeft niet het karakter van een dialoog maar is
de beoordeling van de medewerker door de leidinggevende. Door zaken die gedurende het jaar gebeuren
(digitaal) vast te leggen voorkom je dat er uitsluitend vanuit het korte
termijn geheugen geput wordt als de beoordeling geschiedt.
In conclusie: haal meer rendement uit uw Human Capital door het
goed regelen van dit soort processen.
Beoordelen wordt leuk!
P.S. Wellicht een minder positieve motivatie maar ook voor het opbouwen van een dossier voor niet goed presterende medewerkers zijn dit soort stappen van groot belang.
P.S. Wellicht een minder positieve motivatie maar ook voor het opbouwen van een dossier voor niet goed presterende medewerkers zijn dit soort stappen van groot belang.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten