In
deze tijden van bezuinigingen zijn er al veel arbeidsplaatsen verdwenen en de
werkloosheid piekt tot ongekende hoogte. Veel bedrijven zijn noodgedwongen
afgeslankt en “lean en mean” geworden. En nog, ingegeven door een weinig
rooskleurig perspectief, zijn veel mensen niet zeker van hun baan op langere
termijn. Er is een nieuw soort realisme aan het ontstaan en veel mensen tellen
hun zegeningen. In het verleden was het switchen naar een andere werkgever een
oplossing voor een mindere arbeidsrelatie of een beperkt perspectief. Nu blijft
men vaker “hangen” ook al is de job niet helemaal wat men er van had verwacht.
De onzekerheid van een nieuwe job, een nieuwe werkgever, andere collega’s en de
onzekerheid van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd is vaak zwaarder
wegend ten opzichte van de frustratie van een suboptimale job. Is het verlangen
naar zekerheid een goede motivator? Dat kunt u zich terecht afvragen.
In
tijden dat resultaten erg onder druk staan is het van groot belang om het maximale
rendement uit de mensen te halen die op de payroll staan. Iedereen moet een
tandje bijzetten om de resultaten te behalen. Maar voor mensen die niet goed op
hun plaats zitten en het eigenlijk niet echt naar hun zin hebben is het extra
moeilijk om meer te leveren. Afscheid nemen van elkaar is wel erg rigoureus en
voor een werkgever een kostbare aangelegenheid. Daarnaast voor een werknemer een
bron van onzekerheid. Daarom is het beter om er samen het beste van te maken. Klinkt
makkelijk en aannemelijk maar hoe doe je dat dan?
Ga
met elkaar in gesprek en blijf in gesprek. Soms is het mogelijk door met een
paar kleine afspraken al heel veel te verbeteren. De sterkste motivator is
“groei”, door ambitieuze doelstellingen neer te leggen die individueel op maat
gesneden zijn is dat te realiseren. Spreek heel duidelijk af wat de wederzijdse
verwachtingen zijn en leg deze vast, eenduidig en meetbaar. Door een goed beoordelingssysteem
te implementeren binnen de organisatie kun je veel realiseren.
De
belangrijkste doelen van het beoordelingsproces zijn ervoor te zorgen dat elke
medewerker
een
optimale bijdrage levert en tegelijkertijd werkt aan zijn eigen ontwikkeling.
Het
beoordelingsproces heeft een aantal functies:
· Het is een instrument om
afspraken en wederzijdse verwachtingen eenduidig vast te leggen;
· Het is een middel om
medewerkers te motiveren en mede richting te geven aan hun werk;
· Het is een
sturingsinstrument om doelstellingen te realiseren;
· Het is een handvat om
(objectief) feedback te geven op het functioneren van medewerkers;
· Het is een stimulans om
samen te werken en voorwaarden te scheppen om goed te kunnen functioneren en
resultaten te bereiken;
· Het levert input om
rechtvaardig te belonen
Er
ontstaat op deze manier een continue verbetercultuur en geleidelijk kan de lat
hoger. Dit heeft als effect dat resultaten haalbaar zijn die u eerder niet voor
mogelijk hield en de individuele medewerker, ingegeven door het doormaken van
groei, het goed naar haar/zijn zin heeft. En als u dan gaat voor een beoordelingssysteem
doe het dan gelijk goed, makkelijk en betrouwbaar. Doe het gelijk digitaal,
zorg voor de mogelijkheid van een zelfbeoordeling als basis, en maak het voor
de leidinggevende manager werkbaar. De oplossing kunt u op www.inkrease.nl bekijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten