maandag 8 april 2013

Nieuwe tijden...


Nieuwe tijden vragen om een nieuwe aanpak.....

Ongekende mogelijkheden liggen ons in het verschiet als we de trendwatchers mogen geloven. Als de technologische ontwikkelingen zich in het zelfde tempo blijven aandienen zal ons dat veel voordeel gaan bieden. Zaken die niet voor mogelijk werden gehouden kunnen nu wel. Smartphones, tablets en andere communicatiemedia zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Onlangs las ik in de krant een artikel over de problemen die ontstaan omdat peuters niet meer goed om kunnen gaan met een muis... Hier had men het niet over Mickey Mouse maar over een computermuis... Dit omdat de tablets allemaal werken met touchscreens en “swipen” heel normaal is. Ik dacht bij mezelf: een dergelijk artikel had niemand begrepen als het 10 jaar geleden in dezelfde krant had gestaan... Het gaat snel al die ontwikkelingen. Criticasters zullen ongetwijfeld de nadelen van het digitale tijdperk benadrukken. Een kind hoort lekker buiten te spelen en met een snotneus bij zijn moeder binnen komen lopen om een snoepje te vragen in plaats van in het Lollybos te manoeuvreren tijdens een spelletje “Candy Crush”. Die traditionele ontwikkeling blijft belangrijk maar we zullen er toch ook aan moeten wennen dat de technologie steeds dichter bij ons dagelijks functioneren komt. De wereld gaat veranderen. Zo ook de zakenwereld.

Klantgedrag veranderd! Op basis waarvan koopt iemand iets? En waar haalt men de benodigde informatie vandaan? Wat is een “ouderwets” goed verkoopgesprek nog waard? Een slimme ondernemer blijft niet doorgaan op de traditionele manier maar maakt gebruik van de kansen die er liggen. Speel in op de behoefte van de klant en als die behoeften dan veranderen pas je dan aan. Zwem niet tegen de flow in maar ga mee met de stroom. Natuurlijk zitten we nu in een transitiefase en zijn er klanten die op de traditionele manier nog heel goed te helpen zijn maar wees voorbereidt op het geen komen gaat. Het is een leerproces voor iedereen om de mogelijkheden en de onmogelijkheden te leren kennen. Er kan veel, er gebeurt veel maar als je nu niet mee doet dan loop je een onoverbrugbare achterstand op. Dus ga aan de gang met Facebook, Twitter en Linkedin. Zorg dat koning Google je weet te vinden en in zijn allemachtigheid jou een plaatsje toebedeelt in de allesbepalende zoekmachines. Anders tel je niet meer mee.  Het mooie van de nieuwe manier van zaken doen is dat je als relatief kleine speler heel goed kunt winnen van een grote speler door slimmer te opereren met de nieuwe media. De kaarten worden opnieuw geschud en doe in hemelsnaam mee.  Zie de kansen en maak er gebruik van. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten