Nieuwe tijden vragen om een nieuwe aanpak.....
Ongekende mogelijkheden liggen ons in het verschiet als we
de trendwatchers mogen geloven. Als de technologische ontwikkelingen zich in
het zelfde tempo blijven aandienen zal ons dat veel voordeel gaan bieden. Zaken
die niet voor mogelijk werden gehouden kunnen nu wel. Smartphones, tablets en
andere communicatiemedia zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Onlangs
las ik in de krant een artikel over de problemen die ontstaan omdat peuters
niet meer goed om kunnen gaan met een muis... Hier had men het niet over Mickey
Mouse maar over een computermuis... Dit omdat de tablets allemaal werken met
touchscreens en “swipen” heel normaal is. Ik dacht bij mezelf: een dergelijk
artikel had niemand begrepen als het 10 jaar geleden in dezelfde krant had
gestaan... Het gaat snel al die ontwikkelingen. Criticasters zullen ongetwijfeld
de nadelen van het digitale tijdperk benadrukken. Een kind hoort lekker buiten
te spelen en met een snotneus bij zijn moeder binnen komen lopen om een snoepje
te vragen in plaats van in het Lollybos te manoeuvreren tijdens een spelletje
“Candy Crush”. Die traditionele ontwikkeling blijft belangrijk maar we zullen
er toch ook aan moeten wennen dat de technologie steeds dichter bij ons
dagelijks functioneren komt. De wereld gaat veranderen. Zo ook de zakenwereld.
Klantgedrag veranderd! Op basis waarvan koopt iemand iets?
En waar haalt men de benodigde informatie vandaan? Wat is een “ouderwets” goed
verkoopgesprek nog waard? Een slimme ondernemer blijft niet doorgaan op de
traditionele manier maar maakt gebruik van de kansen die er liggen. Speel in op
de behoefte van de klant en als die behoeften dan veranderen pas je dan aan.
Zwem niet tegen de flow in maar ga mee met de stroom. Natuurlijk zitten we nu
in een transitiefase en zijn er klanten die op de traditionele manier nog heel
goed te helpen zijn maar wees voorbereidt op het geen komen gaat. Het is een
leerproces voor iedereen om de mogelijkheden en de onmogelijkheden te leren
kennen. Er kan veel, er gebeurt veel maar als je nu niet mee doet dan loop je
een onoverbrugbare achterstand op. Dus ga aan de gang met Facebook, Twitter en
Linkedin. Zorg dat koning Google je weet te vinden en in zijn allemachtigheid
jou een plaatsje toebedeelt in de allesbepalende zoekmachines. Anders tel je
niet meer mee. Het mooie van de nieuwe
manier van zaken doen is dat je als relatief kleine speler heel goed kunt
winnen van een grote speler door slimmer te opereren met de nieuwe media. De
kaarten worden opnieuw geschud en doe in hemelsnaam mee. Zie de kansen en maak er gebruik van.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten