vrijdag 12 april 2013

Ken uw klant, maar vooral: ken de behoefte van uw klant.


Om klanten te vinden, voor je te winnen en ze te behouden is het voor een verkooporganisatie zeer belangrijk om constant te werken aan het te weten komen van de behoefte van de klant, nu en in de nabije toekomst. Een effectieve verkooporganisatie moet een betrouwbaar systeem hanteren waarmee ze het koopgedrag en de koopmotieven vastleggen. Hoeveel koopt de klant maar ook waarom koopt de klant? Op basis waarvan neemt de klant zijn/haar beslissing? Naast het begrip voor klant dient een effectieve salesorganisatie ook de dynamiek van de markt te volgen. Wat doet de competitie? Waar worden de klanten mee geconfronteerd? De kopende klant verwacht tegenwoordig meer dan ooit toegevoegde waarde van een leverancier. Dit omdat het de klant helpt zijn/ haar taak beter uit te voeren. Breng je onvoldoende toegevoegde waarde dan ben je vandaag de dag snel out of business.... Ondernemingen die veel energie stoppen in het verkrijgen en goed gebruiken van de beschikbare informatie zullen de winnaars van morgen zijn.
De introductie van Closed Loop Marketing (CLM) dat mogelijk gemaakt wordt door e-detailing programma’s zorgt er voor dat de marketing boodschap makkelijk kan worden aangescherpt omdat het programma de inhoud de sales-calls analyseert. Dit is een handige tool ter verbetering van de strategie. Op deze manier komen het CRM (Customer Relationship Management programma) en het CLM bij elkaar en kunt u veel leren van het klantgedrag. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten